Tuesday, 2 August 2016

JENIS-JENIS NILAI

TAJUK 3
KONSEP ASAS NILAI


Pengenalan

Berikutnya pula kita akan membincangkan Sistem Nilai (konsep dan jenis-jenis nilai) dan Teori Etika. Kefahaman perbezaan jenis nilai memberikan penjelasan tentang pegangan nilai antara individu, peraturan-peraturan  yang termaktub atau nilai-nilai sejagat. Teori etika pula akan membantu pelajar melihat perbezaan pandangan manusia dalam membuat penilaian tindakan  masing-masing daripada pelbagai asas teori.

3.1  Pernyataan Normatif

                Sebelum kita mulakan tajuk ini, sila rujuk buku Pendidikan Moral oleh
               Koo Kee Peng dan  Tang Chee Yee (1990), Bab 1.

Individu yang bermoral harusnya memegang kepada konsep baik, benar dan patut.  Contohnya: 

Kita patut melakukan apa yang baik dan benar
Anda patut berkelakuan baik
Anda patut makan makanan berkhasiat
Menderma adalah satu perbuatan yang baik dan patut dilakukan

Sesuatu tindakan itu ‘baik’ atau ‘benar’ sekiranya tindakan sejajar dengan tugas dan tanggungjawab, dan ‘salah’ jika perlakuan/tindakan bertentangan konsep baik dan benar. Konsep ini adalah agak abstrak dan ahli falsafah yang berlainan telah mentakrifkannya dalam konteks atau cara yang berbeza.



Untuk direnung:

  
Dalam konteks kematian pasangan Laleh dan Laden, kembar Iran yang popular, telah mencetuskan soal pendebatan moral dalam etika dunia perubatan.  Moral ialah pertimbangan sama ada sesuatu perbuatan atau perlakuan itu salah atau sebaliknya.  Etika pula sama ada sesuatu perbuatan itu adil atau tidak. Secara ringkasnya kes itu menjurus kepada persoalan patut atau tidak patut berdasarkan kepada moral dan etika. Pelbagai tanggapan telah dibuat, Walaubagaimanapun  kes ini boleh dilihat dari 4 petak. Petak pertama bermoral dan beretika. Petak kedua  bermoral tetapi tidak beretika.Petak ketiga tidak bermoral tetapi beretika. Petak keempat ialah tidak bermoral dan tidak beretika


Latihan 3.1
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan berikut:
Anda pilih petak yang mana?  Apakah pendapat anda? Jawab latihan berikut untuk menguji kefahaman anda.

Aktiviti 1
Isikan bentuk pengurusan grafik berikut.

Situasi/Amalan Harian
Tindakan Yang Baik
Tindakan Yang Benar
Tindakan Yang Patut

Layanan Terhadap Orang Tua





Pengurusan Wang Sendiri




Pergaulan Lelaki dengan Perempuan




Tugas Profesional





Aktiviti 2
Berikan contoh  dan kesan kalau kita amalkan tindakan berikut.


Tindakan Yang.........

Contoh

Kesan

Baik



Tidak Baik



Benar



Tidak Benar



Patut



Tidak patut




3.2       Jenis-Jenis Nilai

Nilai merupakan standard dan prinsip kita dalam mempertimbangkan harga sesuatu benda. Nilai merupakan  kriteria bagi kita mempertimbangkan sesuatu benda (manusia, objek, idea, tingkah laku dan situasi) sebagai baik, berfaedah, diingini, atau sebaliknya iaitu buruk, tidak berfaedah, dibenci atau di antara kedua pola ini,  iaitu sederhana.  (Koo K.P, 1990: ms 70)

Menilai sesuatu dengan perkataan, baik, buruk, cantik  dan lain-lain adalah suatu penilaian yang dibuat oleh akal  manusia mengikut piawaian mereka.

Individu menggunakan sesuatu nilai dalam pelbagai konteks dan cara.  Justeru, wujudlah pelbagai kegunaan nilai:

·         Nilai instrumental (ekstrinsik)  berbanding  nilai instrinsik.
·         Nilai subjektif berbanding nilai objektif.
·         Nilai relatif berbanding nilai mutlak (absolute).
3.2.1  Nilai Instrumental (Ekstrinsik) berbanding Nilai Intrinsik

Nilai-nilai ini digunakan untuk menunjukkan hubungan antara nilai.


Nilai Instrumental (Ekstrinsik)

Nilai Intrinsik

·         Kualiti yang diterima atau ditolak
           sebagai alat mencapai sesuatu matlamat.
·         Bergantung pada nilai lain untuk mencapai sesuatu matlamat.
·         Nilai peringkat kedua, misalnya berani, rajin dan hormat menghormati.




Contoh:
Dia berpura-pura rajin di depan ibunya untuk mengambil hati ibunya.              

Nilai di atas (mengambil hati) bergantung kepada nilai lain (rajin) untuk mencapai matlamatnya.

·   Kualiti yang diterima atau ditolak semata-mata kerana ia baik atau buruk tanpa mengambil kira kesannya.
·   Tidak bergantung pada nilai lain untuk mencapai sesuatu matlamat.
·   Nilai tersebut sendiri sebagai matlamat akhir.
·   Nilai peringkat pertama, misalnya baik hati, kasih saying, keadilan.


Contoh: Hakim menjatuhkan hukuman 20 tahun penjara kepada perogol setimpal dengan jenayah yang dilakukan.

Nilai-nilai di atas pula tidak bergantung dengan nilai lain untuk mencapai matlamat.

3.2.2  Nilai Subjektif berbanding Nilai Objektif


Nilai Subjektif

Nilai Objektif


  • Kualiti yang diterima atau ditolak oleh seseorang yang memberikan pandangan
  • Diterima atau ditolak mengikut pandangan seseorang individu.


·   Kualiti yang bernilai atau sebaliknya yang bebas daripada pilihan peribadi.

·   Diterima atau ditolak berdasarkan satu set kriteria yang dipersetujui oleh semua atau kebanyakan orang.
 
3.2.3  Nilai Relatif berbanding  Nilai Mutlak atau Nilai Absolute


Nilai Relatif


Nilai Mutlak (Absolute)

  • Nilai yang diterima atau ditolak oleh peraturan sesuatu masyarakat untuk mencapai sesuatu matlamat masyarakat.
  • Nilai relatif ialah arbitrari (tidak tertentu), tidak sempurna dan berbeza-beza antara masyarakat yang berlainan.
  • Boleh berubah mengikut masa.

  • Nilai yang kebaikan tidak terikat kepada sesuatu kebiasaan sesebuah masyarakat.
  • Diterima umum dan telah diuji atau terbukti sebagai baik atau buruk.
  • Kekal sepanjang masa dan di semua tempat serta hampir semua situasi norma masyarakat.




Latihan 3.2
Cuba uji kefahaman anda dengan menyiapkan latihan berikut

Aktiviti 1
Untuk setiap jenis nilai, berikan satu contoh  bagi menjelaskan nilai yang dibincangkan


JENIS NILAI


CONTOH

Instrumental



Instrinsik



Objektif



Subjektif



Mutlak



Relatif


Aktiviti 2.

Berikan satu situasi yang sesuai untuk  kita gunakan nilai-nilai  berikut:

Jenis Nilai
Situasi Yang Sesuai Untuk Menggunakan


1. Instrumental


2. Instrinsik


3. Objektif


4. Subjektif


5. Mutlak


6. Relatif


3.3  Konsep Nilai Merentas Kurikulum

Semua nilai baik sama ada yang termaktub dalam Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah, atau mana-mana mata pelajaran yang diajar di sekolah seharusnya menyelitkan nilai murni untuk dijadikan panduan hidup murid. 
Penerapan nilai-nilai murni dilakukan dengan menyeluruh dalam semua mata pelajaran KBSR dan KBSM. Pendekatan ini dikenali sebagai nilai merentas kurikulum. Nilai-nilai murni merupakan unsur yang amat penting dan diserapkan ke dalam setiap mata pelajaran. Nilai-nilai ini berteraskan kerohanian, kemanusiaan dan kewarganegaraan.
Matlamat penerapan  nilai-nilai murni melalui pendidikan adalah untuk melahirkan insan dan juga warganegara yang baik serta memiliki akhlak mulia. Antara objektif yang hendak dicapai menerusinya ialah:

  • Menanam kesedaran, kefahaman, keyakinan diri dan juga kesyukuran.
  • Menanam semangat cinta akan nilai suci
  • Menghormati kebaikan dan membenci keburukan
  • Membentuk sikap positif yang berguna kepada agama, bangsa dan juga sewaktu menjalankan tugas dan tanggungjawab.
  • Menghapuskan sikap negatif dalam kehidupan
  • Menjalankan tugas dengan dedikasi
  • Melatih diri dengan displin
  • Meningkatkan hasil atau produktiviti
  • Berusaha dan mencapai kecemerlangan
(Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990,hal.25)

Terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan oleh guru dan pihak sekolah untuk memupuk nilai kepada murid-muridnya. Contohnya guru matematik boleh menyelitkan nilai murni seperti kejujuran, keadilan, hormat pelanggan, semasa menyampaikan topik ukuran berat dan panjang. Guru boleh mengaitkan cerita tentang peniaga yang berjaya dalam perniagaan disebabkan pelanggannya percaya terhadap kejujurannya menimbang dan mengukur barangan yang dijual.

Selain itu sekolah haruslah mengaplikasikan nilai murni dalam rutin bilik darjah, luar bilik darjah, kurikulum dan majlis-majlis sekolah. Contohnya ada sekolah yang tandasnya mesra pelanggan iaitu sama taraf dengan tandas hotel ternama. Mengapakah sekolah tersebut mampu mempunyai kualiti tandas yang sedemikian hebat sedangkan kebanyakan sekolah menghadapi masalah mengekalkan tandas dalam keadaan bersih. Siapakah yang harus diberikan pujian dan apakah kaitannya dengan nilai merentas kurikulum?

Dalam majlis-majlis di sekolah seperti perhimpunan, murid perlu berdiri tegak semasa lagu kebangsaan dinyanyikan. Begitu juga mereka perlu berdisiplin  sepanjang tempoh perhimpunan dengan tingkah laku yang telah ditetapkan. Bagaimana budaya sekolah berupaya memupuk nilai murni ke dalam diri pelajar?

Rumusannya, penerapan nilai merentas kurikulum perlu dilakukan secara berstruktur dan bersungguh-sungguh kerana penghayatan nilai murni tidak akan berlaku secara kebetulan. Semua warga sekolah perlu bekerjasama untuk menentukan kejayaan konsep  ini.   Sesungguhnya pengaruh nilai dalam pembangunan masyarakat dan negara amat penting dalam merealisasikan Wawasan  2020.





Rumusan
1.  Nilai adalah ukuran atau piawai yang ditetapkan oleh seseorang untuk  mengukur  sesuatu.
2.  Moral adalah suatu nilai tetapi bukan semua  nilai bersifat moral.
3.  Terdapat banyak jenis nilai dalam  kehidupan yang  mempunyai  ciri  dan    
     fungsi tertentu.
4.  Baik, benar dan patut merupakan ciri-ciri yang diperlukan bagi Insan Bermoral
5. Dalam masyarakat majmuk, konsep baik, benar dan patut diamalkan dengan mengambil kira kepelbagaian latar belakang individu seperti agama dan adat
6. Peraturan dan pegangan prinsip moral seseorang akan menentukan bagaimana dia menghayati konsep baik, benar dan patut.

Senarai buku rujukan yang digunakan oleh penulis dalam penyediaan modul.

Bacaan Asas

Abdul Rahman Md. Aroff (1999). Pendidikan Moral teori etika dan amalan moral.
            Serdang: Penerbit UPM.
Abdul Rahman Aroff & Chang, L.H. (1994). Pendidikan Moral: siri pendidikan. Kuala     
               Lumpur: Longman Malaysia Sdn Bhd.
Eow, B.H. (2000). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn. Bhd.
Tam, Y.K. (1996). Pendidikan Moral 1. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.

Rujukan

Abdul Rahman Md. Aroff & Chang, L.H. (1994). Pendidikan Moral. Petaling Jaya :
             Longman Malaysia Sdn.Bhd.
Hena Mukherjee et al. (1992 ). Strategi pengajaran Pendidikan Moral KBSM. Petaling
             Jaya: Fajar Bakti Sdn.Bhd.
Koo, K.P. & Tang, C.Y. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
             Sdn.Bhd. 
Mackinnon, P. (1995). Ethics: theory and contemporary issues. USA:
             Wadsworth Publishing Company.


No comments:

Post a Comment